top of page
  • Agilitas d.o.o. Sarajevo

Započnite eCommerce biznis u 2023

Poslovanje e-trgovine je poslovni model u kojem kupci i prodavci razmjenjuju robu i usluge s potrošačima putem interneta. Evo kako da pokrenete svoj posao e-trgovine i dosegnete mnoge kupace putem interneta.

Šta je e-trgovina?

Poslovanje e-trgovine je poslovni model u kojem kupci i prodavci razmjenjuju robu i usluge s potrošačima putem interneta. Dvije uobičajene vrste su Business to Business (B2B) i Business to Consumer (B2C) e-trgovina. B2B prodavci se fokusiraju na prodaju proizvoda koji bi mogli biti potrebni drugim preduzećima, dok se B2C fokusira na prodaju proizvoda kupcima (ili krajnjem kupcu).




8 ključnih koraka za pokretanje vašeg e-trgovine

Poslovi e-trgovine cvjetaju. Očekuje se da će globalno tržište e-trgovine iznositi 5,7 biliona američkih dolara u 2022 na globalnom nivou. Procjenjuje se da će ta cifra rasti u narednih nekoliko godina, što pokazuje da e-trgovina bez granica postaje profitabilna opcija za online trgovce.


Ako počinjete od nule, evo ključnih koraka za rješavanje, a u nastavku ćemo ući u mnogo više detalja.

  • Istražite svoju poslovnu ideju kako biste došli do proizvoda koji će zadovoljiti potrebe kupaca.

  • Potvrdite svoju ideju o proizvodu razgovarajući s potencijalnim kupcima.

  • Razmislite kako ćete prodati i poslati svoj proizvod online kupcima (11 savjeta za odabir pravog proizvoda).

  • Nabavite proizvode nabavkom zaliha ili vlastitom proizvodnjom.

  • Odaberite kanale prodaje na mreži, koji mogu uključivati svjetske kanale poput Amazona, Ebey-a, lokalni OLX, vašu vlastitu web stranicu ili oboje.

  • Izgradite svoju online prodavnicu i dodajte proizvode.

  • Pripremite strategiju ispunjenja e-trgovine za isporuku narudžbi kupcima.

  • Privucite kupce marketingom i promocijama putem e-trgovine i drugim načinima razvoja vašeg poslovanja.

Pokretanje e-trgovine može biti veoma naporno. Ne mora biti. Da, ima puno razmatranja o tome šta i kako, ali imate ovo. Kao što ćete uskoro vidjeti, mnoge online kompanije su počele male, prodajući samo jedan ili dva proizvoda na internetu i odatle rastu. Mojbrend je poćeo sa jednom-dvije pošiljke dnevno i porastao na hiljade dnevno.


Ako razmišljate o pokretanju vlastite trgovine za e-trgovinu ili tražite savjete i ideje za prelazak od obične do digitalne, ovaj vodič (i kontrolna lista) je za vas.

  • Pokretanje e-trgovine od nule

  • Vođenje vašeg online poslovanja

  • Marketing i promocija proizvoda

Kako je Mojbrend iz sporednog poslovanja prerastao u regionalni brend.

Jeste li znali da je Mojbrend, eCom platforma za ovlaštenu prodaju svjetskih modnih brendova U.S. POLO ASSN., TOMMY HILFIGER, CALVIN KLEIN, REPLAY, MARVEL, DISNEY, DIESEL i dr., započeo kao mali posao za vrijeme pandemije u BiH? Ema Avdić i Elvis Pivić u početku su vodili posao digitalizacije i razvoja digitalne prodaje u firmama koji su franžizeri gore pomenutih brendova i za vrijeme pandemije pokrenuli nešto što je postalo Mojbrend. Kako je prodaja krenula, tim se širio. Danas je Mojbrend regionalna eComm platforma za ovalaštenu prodaju svjetske modne odjeće i obuće.



Kako pokrenuti e-trgovinu od nule

Evo kako preći od sanjarenja o svojoj ideji od milion BAM do vođenja vlastite e-trgovine.


Korak 1: Istražite svoju poslovnu ideju

Prije nego što počnete graditi trgovinu, istražite svoj poslovni plan kako biste lakše i efikasno donosili odluke. Za razvoj poslovnog plana savjetujemo da koristitie Canvas Biznis Model.


Postoji nekoliko načina na koje prodavači odlučuju koje proizvode prodati ili napraviti. Evo nekoliko uobičajenih odluka koje treba donijeti kada pokušavate pokrenuti svoj posao e-trgovine.


Pronađite bolnu tačku ili izazov koji vrijedi riješiti

Pronalaženje problema/potrebe koje treba riješiti za određenu vrstu kupaca je ključno za uspješne poduhvate. Neke ideje – koliko god bile inovativne – mogu propasti kada nemaju kupce koji bi ih podržali.


Koji problem ili izazov želite riješiti? Ko najviše osjeća tu bolnu tačku? Ko bi bio najviše uzbuđen zbog rješavanja ovog izazova?


Razmislite o izazovu sa kojim se vaš proizvod može suočiti. Identifikujte korisnike koji će istinski cijeniti ono što pokušavate stvoriti i držite ih na prvom mjestu. Ovo će voditi vaše prioritete.


Budite pažljivi kako biste pronašli sjajne ideje za proizvode

Ne morate ići daleko da biste pronašli dobru ideju o proizvodu. Ljudi često prodaju poznatoj grupi jer je mnogo lakše uočiti probleme i brzo odrediti potrebe. Razmislite o svojim interesima kako biste identificirali mogućnosti proizvoda za ljude sa sličnim interesima ili hobijima.


Pitanja koja treba sebi postaviti kada tražite ideje za proizvode

Najlakše mjesto za početak istraživanja vaše poslovne ideje je u vašem neposrednom okruženju. Saznajte ciljeve, težnje ili izazove ljudi oko vas, a zatim pronađite proizvode koji će im pomoći. Ako budete pažljivi, možete doći do ideja za svoje poslovanje koje potom možete istražiti na internetu ili potražiti savjet od nas.

  • Koje bolne tačke ili probleme imate koje želite riješiti?

  • Koje nedostatke ili pritužbe imate na proizvode koje trenutno koristite?

  • Koje ste trendove u svijetu primijetili na kojima možete iskoristiti?

  • Koje komentare čujete od prijatelja ili članova porodice o proizvodima/uslugama koje koriste?

  • Koje aktivnosti volite raditi?

  • Koji proizvodi bi pomogli poboljšati te aktivnosti?

Koristite alate za istraživanje ključnih riječi da uočite trendove i prilike

Kada je u pitanju online prodaja, vaša strast neće nužno dovesti do uspjeha. Morate shvatiti da li kupci žele proizvod. Koristite online alate kao što je Google Trends da istražite proizvode/usluge u trendu, potražite pitanja koja bi kupci mogli imati i utvrdite koja su njihova trenutna rješenja. Pogledajte listu eCommerce biznisa u BiH i/ili najprodavanijih na OLX, Amazon i Ebay kako biste uočili mogućnosti za proizvode specifične za određenu nišu.


Evo kako pronaći ideje za proizvode

Proizvod/usluga već postoji, šta sad?

Ako je vaša ideja ili proizvod već na tržištu, ne brinite: imate nekoliko opcija. Naime, možda ćete moći ponuditi isti proizvod po konkurentnijoj cijeni ili ponuditi bolji alternativni proizvod. Osim toga, činjenica da je proizvod već na tržištu potvrđuje tržišni potencijal – to je dobar znak!


Pročitajte recenzije kupaca o postojećim proizvodima/uslugama kako biste saznali gdje vaši konkurenti zaostaju. Provjerite pritužbe i potražite obrasce ponašanja kupaca. Zatim izvršite istraživanje i utvrdite koliko bi rješavanje problema moglo koštati.


Korak 2: Provjera vaše ideje o proizvodu

Što više vremena uložite u validaciju proizvoda, veće su vam šanse za uspjeh. Nakon što precizno odredite svoju poslovnu ideju, istražite kako slični proizvodi djeluju i što potencijalni kupci mogu tražiti.


Razgovarajte s potencijalnim kupcima kako biste validirali svoju ideju

Jedan od najjednostavnijih i najisplativijih načina da shvatite da li je vaša ideja vrijedna realizacije je razgovor s ljudima. Kada prepoznate problem vrijedan rješavanja, razgovarajte s ljudima koji najviše osjećaju bol ili frustraciju. Nikako ideju i proizvod ne validirati sa vašim članovima porodice, prijateljima ili ljudima koji su subjektivni prema vama!


Uz kreiranje Canvas Persone možete oderditi ciljane kupce i putem društvenih mreža se obratiti maloj grupi ljudi kako bi shvatili da li se suočavaju s problemom koji pokušavate riješiti i saznate kako se trenutno nose s ovim izazovom.


Ponudite da platite kafu za 5-10 ljudi u zamjenu za 30 minuta njihovog vremena. Iskoristite svoj sastanak da razgovarate o izazovu i vidite da li je bolna tačka nešto za šta bi platili novac ili im to ne smeta. Izbjegavajte spominjanje proizvoda koji imate na umu, jer to može utjecati na odgovore koje ćete dobiti. Umjesto toga, fokusirajte se na to kako se osjećaju u vezi s izazovom/problemom/potrebom, kako se trenutno nose s njim i da li bi platili da im neko riješi problem. Ako je tako, koliko bi oni bili spremni da plate? Postavljanje ovih pitanja može vam pomoći da shvatite postoji li publika za proizvod i koliko bi mogao koštati vaš proizvod/usluga.


Korak 3: Nabavite svoje proizvode ili osmislite e-uslugu

Nakon što shvatite šta ćete prodavati i kome će proizvodi/usluga služiti, sljedeći korak je pronaći naćin da dođete do proizvoda ili osmislite razvoj usluge.


Dobri proizvodi/usluge će pomoći vašem novom online poslovanju da napreduje. Ključ nije samo odabrati pravi proizvod ili uslugu, već i prave dobaljaće za problem ili potrebu koju rješavate. Evo nekoliko opcija za nabavku proizvoda ili razvoj usluge za e-trgovinu.


Preprodajte postojećeg proizvode ili usluge

Preprodaja je popularan izbor za prodaju putme interneta. Naime, kao što je to bio slučaj sa Mojbrend, mnogi trgovci prozivoda dan-danas nemaju razvijene digitalne kanale prodaje. Vaša odučnost i znanje o digitalnoj prodaji može vam pomoći da kontaktirate dobavljače koji nisu prisutni na internetu, naručite proizvode i prodajete putem interneta. Također, postoje profitabilni globalni binzis koji se baziraju na tzv. dropshiping modelu gdje se uvezivanje proizvoda i prodaje radi putem integracijskih alata, gdje kupac kupi proizvod kod vas, a distributer direktno šalje vasim kupcima kada se proizvodi prodaju. Pronalaženje i izgradnja odnosa sa kvalitetnim dobavljačima ne samo da može dovesti do pristupačnije nabavke, već može i osigurati stabilan lanac nabavke za vaše poslovanje u budućnosti.


Pratite trendove na drugim tržištima

Mnoge poslovne ideje se baziraju ne na razvoju, preprodaji priozvoda ili usluge, već kreiranju ponude ili rješavanje problema na bazi poslovnih modela koji postoje na drugim tržištima. Važno je da pratitet trendove i iste pravovremeno pokrenete lokalno. Sarajevo City Card pokrenut je od strane Turističke zajednice Kantona Sarajevo - Visit Sarajevo po uzoru na svejstke i europske metropole koji postoje na tržitima dugi niz godina. Projekat nudi jedinstvenu elektronsku kartu za ulaz u većinu gradskih muzeja, javni gradski prevoz, vožnja žičarom i popuste u hotelima i drugim atrakcijama. Sarajevo City Card je dosutpan preko eCommerce modula preko kojeg se mogu kupiti kartice Sarajevo City Card 24 h i Sarajevo City Card 72 h.


Korak 4: Odabir kanala za online prodaju

Imate mnogo opcija za prodaju proizvoda putem interneta. Kreiranje vlastite web stranice i postavke brendirane e-trgovine na vlastitoj domeni ili prodaja proizvoda na postojećoj web stranici za e-trgovinu kao što je Olx, Amazon, Evay—ili odaberite oboje opcije!


Postavljanje vlastite domene i web stranice za e-trgovinu

Napori poput optimizacije za SEO, marketinga na društvenim mrežama ili online oglašavanja mogu pomoći u povećanju prometa i prodaje, ali će zahtijevati vrijeme i resurse. Također će vam trebati proces za rukovanje narudžbama i ispunjavanje kada narudžbe počnu stizati. Ovo može biti izazovno preuzeti dok pokušavate voditi svoj posao. Ukoliko se odlučite za vlastitu web trgovinu, slobodno se obratite našem Agilitas timu i biti će nam zodovoljstvo pomoći.


Prednosti prodaje na vlastitoj domeni i web stranici za e-trgovinu za nove i postojeće e-trgovine uključuje:

  • Svaka uložena marka ostaje vama, jer gradite vlastiti brend

  • Svaki kupac do kojeg dođete ostaje u vašoj bazi podataka

  • Kako eCommerce nije dovoljno razvijen u regiji, imate veliku priliku postati prvi prilikom pretrage vašeg prozivoda i usluge na popularnim internet tražilicama

  • Sve potrebne informacije dostupne su putem interneta i alati koji vam mogu na nekoliko klikova pomoći u kreiranju vlastite web stranice za e-trgovinu

Prodaja na postojećim web stranicama za e-trgovinu

Korištenje postojeće prodajne web stranice koja već ima promet može vam pomoći da prije počnete uspješno prodavati online. Osim toga, ova strategija vam daje priliku da saznate šta radi za prodavce, dobijete recenzije i ostvarite prihod prije nego što uložite u vlastitu web stranicu. Prodaja na postojećoj web stranici također eliminira rizik ulaganja previše vremena i novca u proizvod prije nego što ste izgradili bazu kupaca.


Ako ste novi u e-trgovini, možda ćete htjeti početi s malim i proširiti se. Prodaja na vlastitoj domeni može vam omogućiti da prilagodite cjelokupnu web stranicu i online iskustvo, ali za to je potreban posao i morat ćete se takmičiti na internetu kako biste doveli kupce u svoju trgovinu.


Korak 5: Postavljanje vaše online trgovine

Kada shvatite šta ćete prodati i kome ćete prodati, vrijeme je da pokrenete svoj posao. Ono što trebate imati na umu jeste da eCommerce je biznis i stoga je potrebno:


Odabir naziva preduzeća

Ime vašeg preduzeća će predstavljati vaš brend, pa odaberite nešto za pamćenje i jednostavno za klijente za upisivanje i pamćenje.


Ako imate jasnu ideju o tome šta ćete prodati, osmislite imena gledajući druge brendove u vašoj industriji. Ili vam ime može odmah pasti na pamet. Iako to može funkcionirati za rock zvijezde, najbolje je izbjegavati brojeve i komplikovane simbole. Neka ime brenda bude jednostavno i lako za izgovor kao što smo mi za naše projekte osmislili Mojbrend, Sarajevo City Card i dr.


Brendiranje će pomoći e-trgovini da se istakne na tržištu. Važno je stvoriti nezaboravan utisak koji će privući ponovne kupce. Ne želite da se proizvod izgubi u moru konkurenata bez posebnih karakteristika.


Izgradnja vaše online prodavnice

Sjajan način da potvrdite svoju poslovnu ideju je da počnete primati narudžbe. Što prije počnete, to bolje! Evo savjeta koji će vam pomoći da efikasno izgradite trgovinu.


Kreiranje konkurentne liste proizvoda

Opisi proizvoda su ono što će kupci pročitati kako bi odlučili da li će proizvod odgovarati njihovim potrebama. Napišite detaljan opis i uključite sve što potencijalni kupac treba da zna da bi donio odluku da kupi kod vas.


Nepotpuni ili netačni opisi mogu dovesti do pritužbi, povećati povrate i naštetiti vašoj reputaciji, stoga budite temeljiti, jasni i otvoreni. Međutim, opisi ne moraju biti suhoparni. Stavite se na mjesto kupaca i osmislite zabavne i zanimljive opise kako mogu koristiti proizvode.


Pokretanje i vođenje vašeg online poslovanja

Nakon što ste postavili online prodavnicu, vrijeme je da se pobrinete za vođenje svog poslovanja. Možete stvoriti dobro online iskustvo na više načina. Imati tačne opise proizvoda, brzu naplatu, pravovremenu isporuku i jednostavan proces povrata odličan je početak. Dobar broj recenzija drugih kupaca također će biti daleko.


Ispunjenje e-trgovine: skladištenje, otprema i vraćanje

Kako ćete skladištiti, slati i rješavati povrate proizvoda? Kada počnete graditi svoje poslovanje na internetu, kreirajte proces dostave i politika povrata. Da stvari budu jednostavne, možda bi bilo najbolje pronaći prostor koji je pristupačan i isplativ za skladištenje i otpremu proizvoda. Kako vaše poslovanje raste, možete razmisliti o korištenju usluga trećih strana koje će vam pomoći u pohranjivanju, pakiranju i otpremi proizvoda kao što mi to radimo sa našim partnerom Integralog d.o.o. Sarajevo.


Bez obzira koje rješenje odaberete, povremeno provjeravajte analitiku e-trgovine kako biste upravljali zalihama. Analitika je također mjesto gdje možete procijeniti učinak naloga praćenjem narudžbi, procjenom korisničke usluge i povrata, pokretanjem promocija i reklamiranja, i dalje.


Nakon što se upoznate s analitikom trgovine, moći ćete razumjeti kako posjetitelji stupaju u interakciju s vašom trgovinom. Praćenje analitke također će vam dati sjajne informacije o tome kako dijagnosticirati i riješiti probleme u korisničkom iskustvu kupovine putem interneta.


Marketing putem e-trgovine i promocija proizvoda

Marketing putem e-trgovine je od vitalnog značaja da vam pomogne da pokrenete i razvijete svoje poslovanje. Vođenje marketinških i promotivnih kampanja pomoći će vam da dosegnete širu publiku bez obzira koji prodajni kanal koristite.


Postoji toliko mnogo dostupnih kanala za promociju proizvoda, odabir jednog može biti neodoljiv. Evo kratkog uvoda o svakoj od opcija dostupnih za e-trgovinu.

Ako ljudi ne mogu pronaći vaš proizvod, neće moći kupiti vaš proizvod.


Oglašavanje i promocija vašeg online izloga

Vlasnici online prodavnica mogu pokrenuti reklamne kampanje putem društvenih mreža i/ili Google-a kako bi se našli ispred pravih kupaca. Oglašavanje može potaknuti prodaju proizvoda poticanjem recenzija i povećanjem prodaje zainteresiranih kupaca. Bez obzira ko vam radi marketing, da li interni tim ili eksterni, ukoliko ne budete kreirali marketing lijevak, vaše oglašavanje neće donjeti kvalitet, već vrlo vjereovatno samo kvantitet. Zapamtite, sve što radite za rezultat treba da ima prodaju/konverziju!


Marketing na društvenim mrežama

S obzirom na veliki broj potrošača koji posjećuju web stranice društvenih medija, dodavanje jednog ili dva kanala društvenih medija promocijama i širenju može pomoći u podizanju svijesti o brendu i proizvodu. Kako biste maksimalno iskoristili svoje vrijeme i trud, izgradite strategiju društvenih medija o tome kako ćete promovirati svoje poslovanje, komunicirati s korisnicima društvenih medija, udvarati se osobama koje utiču na društvene mreže i objavljivati sadržaj. Počnite s planom da se pripremite za uspjeh.


Ukoliko imate dodatnih pitanja u vezi eCommere biznisa, javite se i mi častimo kafom...






31 views0 comments
bottom of page